-
Baga Defente | bagadefente.near
-
Botucatu/SP, Brasil
-
@bagadefente no instagram, twitter e medium
-
EN
I’m a poet, publisher and self-taught artist-etc. who works with several media, languages and supports, all of them connected through the poetics of chance, or the intencional and conscious use of randomness and the unexpected on creative process. More than a theory or group of techniques, I see this as a statement, an approach on art-making. Even don’t knowing this at that time, this is my main artistic research since I first declared myself as an artist, 15 years ago (and also the theme of my final paper on Visual Arts degree, approved at the end of 2021).
On a thematic level, in my works I try to explore the boundaries between memory and (auto)fiction, mixing my own experiences and reflections over human relationships, politics and the occulture (esoterism, mysticism and alikes) to create experimental artworks.
PT
Sou poeta, editor e artista-etc. autodidata e trabalho com diversos materiais, suportes e linguagens, todos eles conectados pela poética do acaso, ou seja, pelo uso intencional e consciente da aleatoriedade e do inesperado no processo criativo. Mais do que uma teoria ou conjunto de técnicas, vejo isso como uma postura conceitual, uma abordagem sobre o fazer artístico. Mesmo não sabendo disso na época, essa é minha principal pesquisa artística desde que me declarei artista pela primeira vez, há 15 anos (e também é o tema do meu trabalho final na graduação de Artes Visuais, aprovado no final de 2021).
A nível temático, nos meus trabalhos procuro explorar as fronteiras entre memória e (auto)ficção, misturando as minhas próprias experiências e reflexões sobre as relações humanas, a política e o ocultismo (esoterismo, misticismo e afins) para criar trabalhos experimentais. -
EN
“(dis)passion” is an experimental short movie, a kind of audiovisual performance shot in 2014 and since then on post-production process. The video shows a woman destroying and burning a sofa in a field, from afternoon until night. During this, a brave ox appeared and became part of the performance.
The first idea was to create a sound narrative mixing the conversation of a couple breaking-up (a real recording of the on-screen woman — my son’s mother — and myself) with an experimental sound piece named Six Handed Piano Debris Deconcerto, but until now I wasn’t able to conclude this idea. Over the years, we discovered that the burned sofa was originally from a man that killed his girlfriend and himself, and that impacted us very much, but nowadays I feel I have to bring this to the movie somehow.
I have a 9 minute cut, but still didn’t find this audio narrative layer to bring it all together and finish the movie. Being selected will give me both a sense of commitment to move forward and complete this work, as well as the possibility to dedicate the necessary time to it, using the value of the stipend to keep some basic accounts up to date during this time.
PT
“(dess)apego” é um curta experimental, uma espécie de performance audiovisual gravada em 2014 e desde então em processo de pós-produção. O vídeo apresenta uma mulher destruindo e queimando um sofá em um campo, do meio da tarde à noite. Durante isso, um boi bravo apareceu e se tornou parte da performance.
A primeira ideia foi criar uma narrativa sonora misturando a conversa de um casal se separando (uma gravação real da mulher na tela – a mãe dos meus filhos – e eu) com uma peça sonora experimental chamada Desconcerto para Destroços de Piano a Seis Mãos, mas até hoje eu não consegui concluir essa ideia. Ao longo dos anos, descobrimos que o sofá queimado era originalmente de um homem que matou sua namorada e a si mesmo, e isso nos impactou muito, mas hoje sinto que tenho que trazer isso para o filme de alguma forma.
Eu tenho um corte de 9 minutos, mas ainda não encontrei essa camada narrativa em áudio para juntar tudo e terminar o filme. Ser selecionado irá me propiciar tanto o senso de comprometimento em avançar e concluir este trabalho, quanto a possibilidade de dedicar o tempo necessário a isso, utilizando o valor da bolsa para manter algumas contas em dia durante esse tempo. -
Some selected videoworks: