[APPLICATION] Programa de Bolsas Artísticas #6 - Catarina Gentil

  1. Name & NEAR Account ID:
    Catarina Gentil ; CatarinaGentil.near

  2. Nationality: Portuguese;
    Residence: Lisbon, Portugal

  3. Social media handles: Instagram
    @catarina_gentil_

  4. Website/online portfolio: (https://www.catarinagentil.com/)

  5. Artist Statement:
    My work is about people. Art is born in the space where all humans connect, in this beautiful and yet complicated thing called humanity.
    I look at the world in details, traditions, and connections. My eyes are always searching for old manmade objects, for I see them as carries of time, memories, and knowledge. In the same way, I also look for natural materials that, even though are mostly ephemeral, carry with them not only lessons on being impermanent, but also a symbology and poetry you can only find in nature.
    I create so that people can relate and connect, I want to make them to learn how to think of the world with a sensibility that only a careful eye can.
    My work is about people, about humanity and about empathy.

  6. Planned project:
    The body as a House, and the House as a body.
    The line between what/who we are, and where we live or came from, is in my eyes, almost nonexistent. Houses are as much made of bricks and walls as they are made of memories and relationships. WE are the House, and the HOUSE is us. Where does our body end and the house begin? For this project I want to explore this space where the two meet, I want to expose our bones, our heart, our souls… to look at the body and the house as the same vessel. I want to transform these feelings of raw connectiveness we feel towards our own houses, into objects, into actions, into rituals, so that this primal feeling of belonging can be translated from the abstract to the physical in a way to demonstrate our humanity. Because everyone has a home, and art is born in this space where all humans connect.
    This stipend can help me continue this project by funding two artworks: one where I need to acquire a long tablecloth made of linen where I’ll be embroidering with my loved one’s hair. And the second one where I’ll need to acquire big quantities of wool to make a long blanket in crochet with the help of my grandmother.
    The artworks could be available at the Incubadora DAO mint after they’re finished.

  7. Samples of recent (ongoing) work:

___________________________ PT

  1. Nome e ID da conta NEAR:
    Catarina Gentil; CatarinaGentil.near

  2. Nacionalidade: Portuguesa;
    Residência: Lisboa, Portugal

  3. Redes sociais : Instagram
    @catarina_gentil_

  4. Site/portfólio online: (https://www.catarinagentil.com/)

  5. Declaração do Artista:

O meu trabalho é sobre pessoas. A arte nasce no espaço onde todos os humanos se conectam, nesta coisa linda e ao mesmo tempo complicada chamada humanidade.
Eu olho para o mundo em detalhes, tradições e conexões. Os meus olhos estão sempre à procura de objetos antigos feitos pelo Homem, pois vejo-os como portadores de tempo, memórias e conhecimento. Da mesma forma, procuro também materiais naturais que, embora sejam na sua maioria efêmeros, trazem consigo não apenas lições sobre a impermanência, mas também uma simbologia e uma poesia que é apenas possível encontrar na natureza.
Crio para que as pessoas se possam relacionar e conectar, quero que aprendam a pensar o mundo com uma sensibilidade que só um olhar atento consegue.
O meu trabalho é sobre pessoas, sobre humanidade e sobre empatia.

  1. Projeto planeado:

O corpo como Casa, e a Casa como corpo.
A linha entre o que/quem somos, e de onde vivemos ou viemos, é, aos meus olhos, quase inexistente. As casas são tanto feitas de tijolos e paredes, quanto de memórias e relacionamentos. NÓS somos a Casa, e a CASA somos nós. Onde termina nosso corpo e começa a casa? Para este projeto quero explorar este espaço onde os dois se encontram, quero expor os nossos ossos, o nosso coração, as nossas almas… olhar o corpo e a casa como um só. Quero transformar estes sentimentos de conectividade crua que sentimos em relação às nossas próprias casas, em objetos, em ações, em rituais, para que esse sentimento primordial de pertença possa ser traduzido do abstrato para o físico, de forma a demonstrar a nossa humanidade. Porque todos nós temos uma casa, e a arte nasce neste espaço onde todos os humanos se conectam.
Esta bolsa pode ajudar-me a continuar este projeto financiando duas obras: uma onde preciso adquirir uma longa toalha de mesa de linho onde vou bordar com o cabelo dos meus familiares. E a segunda onde precisarei adquirir grandes quantidades de lã para fazer uma manta comprida em crochê com a ajuda da minha avó.
As obras de arte podem estar disponíveis no DAO Incubator mint depois de concluídas.

3 Likes